تست عملی شناخت نوع پوست و بهترین نکات مراقبت از آن

آزمون تشخیص نوع پوست

پوست ما بزرگترین اندام ماست و مراقبت از آن کاملا حیاتی است. مراقبت از پوست هم یک هنر و هم یک علم است که باید با دقت و تفکر انجام شود. مهم ترین جنبه مراقبت از پوست، پیدا کردن یک روتین 10 مرحله ای یا استفاده از مواد عجیب و غریب نیست، بلکه یافتن محصولات مناسبی است که به طور موثر برای شما عمل می کنند. متأسفانه، محصولات مراقبت از پوست یک گزینه جادویی که مناسب همه موارد باشد، ندارند، بنابراین لازم است نوع پوست خود را بشناسید تا بیشترین بهره را از روتین مراقبت از پوست خود ببرید و نیازهای آن را برآورده کنید.

 

چرا دانستن نوع پوستم مهم است؟

وقتی صحبت از مراقبت از پوست به میان می آید، بسیاری از ما می خواهیم محصولات مناسب برای پوست خود را خریده و استفاده کنیم، اما به سادگی نمی دانیم چگونه این کار را انجام دهیم.
بازار امروز مملو از محصولات مختلفی است که برای انواع پوست‌های خاص طراحی شده‌اند، بنابراین شناخت نوع پوست شما می‌تواند به شما کمک کند تا محصولاتی را پیدا کنید که به خوبی عمل می‌کنند و بدون ایجاد هیچ گونه آسیب یا عوارض جانبی، نگرانی های شما را برطرف می کنند.
تشخیص نادرست نوع پوست می تواند پوست شما را تشدید کند و منجر به تحریکات غیرضروری مانند تولید بیش از حد چربی، جوش، آکنه یا حتی خشکی شود.

در حالی که هر فردی دارای یک نوع پوست منحصر به فرد است، می توان آنها را به طور کلی به چهار دسته اصلی طبقه بندی کرد.

در اینجا یک آزمایش ساده وجود دارد که می توانید برای تعیین نوع پوست خود انجام دهید.

 

شروع تست نوع پوست

  • مرحله 1
    صبح هنگام، صورت خود را با یک پاک کننده ملایم دلخواه بشویید. اطمینان حاصل کنید که از یک فرمول ملایم استفاده می کنید که برای پوست شما خیلی خشن نباشد.

    مرحله اول تست نوع پوست

  • مرحله 2
    سپس صورت خود را به آرامی با یک دستمال نرم خشک کنید و چیزی روی پوست خود نمالید.مرحله دوم تست نوع پوست
  • مرحله 3
    به مدت یک ساعت هیچ محصولی را روی پوست خود قرار ندهید.مرحله سوم تست نوع پوست
  • مرحله 4
    بعد از یک ساعت یک دستمال تمیز برداشته، آن را کامل باز کنید و به طور یکنواخت روی کل صورت خود پخش کنید و با انگشتان خود به آرامی روی آن بزنید.
    (در این مرحله قصد داریم نقشی بر روی دستمال ایجاد شود که ناشی از میزان رطوبت و یا چربی پوست شماست)مرحله چهارم تست نوع پوست
  • مرحله 5
    سپس به دستمال کاغذی در دستان خود نگاه کنید و همین طور احساسی را که بر روی پوست خود حس میکنید را نیز به یاد داشته باشید.مرحله پنجم تست نوع پوست

 

نتایج تست پوست

  1. پوست لخت شما احساس چربی میکند و درخشندگی براق دارد.

حالت دستمال کاغذی: دستمال کاغذی لکه شده و با روغن آغشته شده است.

این بدان معناست که شما پوست چرب (Oily Skin) دارید.

پوست چرب

 

  1. پوست شما حسی سفت و خشک دارد. حتی ممکن است کمی حالت پوسته پوسته یا خارش داشته باشد.

حالت دستمال کاغذی: بر روی دستمال کاغذی تکه های ریزی مشاهده میشود.

این به این معنی است که شما پوست خشکی (Dry Skin) دارید.

پوست خشک

 

  1. پوست شما در ناحیه T احساس چربی می کند، بینی شما می درخشد، در حالی که گونه های شما ممکن است نرمال یا خشک شوند.

حالت دستمال کاغذی: دستمال کاغذی با چربی پوست شما به شکل T لکه می‌شود و منطقه T شما را منعکس می‌کند.

این یعنی شما پوست ترکیبی (Combination Skin) دارید.

پوست ترکیبی

 

  1. پوست شما نه خیلی خشک و نه خیلی چرب است.

حالت دستمال کاغذی: دستمال کاغذی شفاف خواهد بود.

این بدان معناست که شما پوست معمولی (Normal Skin) دارید.

پوست معمولی

 

این نوع پوست واقعا به چه معناست؟

در ادامه انواع نوع پوست را بررسی میکنیم:

پوست چرب (Oily Skin)

پوست های چرب به دلیل تمایل پوست به تولید بیش از حد سیبوم(ترشح چربی)، به ویژه در نواحی صورت و گردن، درخشندگی دائمی دارند.
تولید بیش از حد چربی می تواند منافذ شما را مسدود کند یا باعث شود که منافذ بزرگتر به نظر برسند و منجر به جوش و آکنه شود. یکی از نگرانی های رایج پوست برای پوست های چرب اغلب کومدون هایی مانند جوش های سرسیاه و سرسفید هستند که به دلیل تجمع سلول های مرده، آلودگی و چربی در منافذ ایجاد می شوند.
با این حال، نکته مثبت این است که  احتمالا پوست شما دیرتر پیر می شود، زیرا چربی های طبیعی از سد پوست محافظت می کنند و از بروز چین و چروک و خطوط ریز جلوگیری می کنند.

نکات مراقبت از پوست: از نظر محصولات، به دنبال فرمول های سبک تر و آبرسان تر باشید که بیشتر بر پایه آب هستند.
لایه برداری منظم با موادی مانند اسید سالیسیلیک، استفاده از تونر/میست بدون الکل و دو بار پاکسازی در روز می تواند به از بین بردن ناخالصی ها و چربی های اضافی برای متعادل کردن سطوح رطوبت پوست شما کمک کند. از استفاده بیش از حد مواد آرایشی کمدوژنیک که می تواند منافذ را مسدود کرده و باعث آکنه نیز شود، خودداری کنید.

محصول پیشنهادی: ژل شوینده کنترل کننده چربی ، کرم آبرسان پوست چرب

 

پوست خشک (Dry Skin)

پوست خشک نوعی پوست است که گاهی احساس سفت، شکننده یا حتی زبری می کند. خاصیت ارتجاعی پوست برای افرادی که پوست خشک دارند پایین است و منجر به لکه‌دار شدن یا خارش می‌شود.
این به دلیل عدم تولید چربی طبیعی است که عمدتاً تحت تأثیر ژنتیک ما و همچنین عوامل خارجی مانند تغییرات هورمونی، شرایط آب و هوایی و انتخاب سبک زندگی است.
مزیت داشتن پوست خشک این است که منافذ پوست شما کوچکتر است، بنابراین نه تنها پوست شما کمتر چرب به نظر می رسد، بلکه کمتر مستعد خرابی است.

نکات مراقبت از پوست: کمبود چربی ها و روان کننده های طبیعی باید جبران شود، بنابراین محصولاتی با پایه روغنی یا کرمی انتخاب کنید.
استفاده از مرطوب کننده ها به پوست کمک می کند تا رطوبت طبیعی خود را بازیابد و سد خود را تقویت کند. روغن‌های صورت دارای اسید اولئیک بالا، مانند روغن آووکادو و روغن بادام شیرین می‌توانند همراه با مرطوب‌کننده‌ها و سرم‌های معمولی به تغذیه پوست شما کمک کنند. علاوه بر این، نرم‌کننده‌هایی مانند اسکوالن (Squalene) می‌توانند به آبرسانی پوست کمک کرده و آن را صاف‌تر و یکنواخت‌تر کنند.

محصول پیشنهادی: ژل شوینده آبرسان پوست خشک ، کرم آبرسان پوست خشک

 

پوست ترکیبی (Combination Skin)

پوست مختلط بر اساس ناحیه T چرب (پیشانی، بینی و چانه) و نواحی خشک تر اطراف گونه ها و خط فک طبقه بندی می شود.
قسمت‌های چرب‌تر پوست به دلیل تولید بیش از حد سیبوم(چربی) ایجاد می‌شوند، در حالی که قسمت‌های خشک‌تر فاقد سیبوم و چربی‌های ضروری هستند.پوست ترکیبی یک نوع پوست دشوار است زیرا برای دستیابی به تعادل پوستی بهینه باید به طور همزمان به مسائل مختلف پرداخته شود.

نکات مراقبت از پوست: درمان های هدفمند ایده آل باید برای قسمت های مختلف صورت استفاده شود. برای مناطق چرب، از یک لایه بردار  BHA و یک مرطوب کننده سبک و ژل استفاده کنید تا از مسدود شدن منافذ پوست جلوگیری کنید.
از سوی دیگر، برای نواحی خشک از یک مرطوب کننده کرمی بر پایه چربی برای آبرسانی و تغذیه استفاده کنید. این موارد با هم به بازیابی تعادل پوست کمک می کنند.

محصولات پیشنهادی: ژل شوینده کنترل کننده چربی پوست ترکیبی ، سرم ویتامین سی

 

پوست معمولی (Normal Skin)

پوست معمولی قطعاً یک موهبت است، زیرا ترکیبی عالی از نه خیلی چرب یا خشک است.
هر دو سطح رطوبت و چربی به خوبی متعادل می شوند و منجر به منافذ ریز، گردش خون خوب و رنگ پوست یکنواخت می شوند. حتی جوش های گاه به گاه یا دوره خشکی به سرعت از بین می روند.

نکات مراقبت از پوست: از آنجایی که پوست شما خیلی چرب، خشک یا حساس نیست، این آزادی را دارید که محصولات و فرمول های جدیدتر را بدون احتمال واکنش بد آزمایش کنید.
با این حال، با پاکسازی، آبرسانی و استفاده هر روز از کرم ضد آفتاب برای حفظ درخشندگی و متعادل نگه داشتن پوست خود، به خوبی از پوست خود محافظت کنید.
پوست معمولی بیشتر مستعد پیری است و یکی از اولین پوست هایی است که علائم آن را نشان می دهد. بنابراین، بهتر است برای پیشگیری و مراقبت خوب، استفاده از فرمول های آبرسان و ضد پیری را در دهه 20 سالگی در رژیم خود شروع کنید.

محصولات پیشنهادی: کرم آبرسان پوست نرمال ، سرم آبرسان پوست هیالورونیک اسید ، سرم ویتامین سی

نتیجه گیری نهایی

همیشه به یاد داشته باشید که برای مشاهده نتایج، نیازی به استفاده از محصولات زیادی ندارید، فقط باید محصولات مناسب با نوع پوست خود را پیدا کنید. اکنون که نوع پوست خود را می شناسید، می توانید برای اثربخشی و نتایج بهتر،  محصولاتی که به طور خاص برای پوست شما طراحی شده اند را انتخاب کنید.

 

محصولات پر فروش

مقالات پیشنهادی
محصولات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست